Friday, April 27, 2007

DALIDA داليـــــــــــــــــــدا








3 مايو 1987

داليـــــــــدا

اختارت انها تسدل الستار على حياتها

المليئة بالنجاح....والالم

3 mai 1987


DALIDA a choisi d'abaisser les rideaux

sur sa vie complètement de succès et....de douleur

"الحياة اصبحت غير محتمله ... سامحوني"

"Pardonnez-moi la vie est insupportable"




*

تم دفن داليدا بمقابر
" Cimetiere de Montmartre "
في باريس وقد تم صنع تمثال لها على القبر بنفس الحجم الطبيعي لها
وهو يعتبراحدى اكثر الاعمال المنحوته تميزاً في المقابر الخاصه بالمشاهي
ر


*



*




*

عودة داليدا لمصر والبيت الي كانت عايشة فية في شبرا
Dalida revient à l'Egypte et sa vieille maison a shoubra



*
مشهد الانتحار من فيلم بيحكي قصة حياتها
Le suicide de Dalida


*


:(.........mon vedio plus triste jamais ..........:(



*
DALIDA parle l'Arabe

*


*
la merveilleuse Dalida a mon cœur pour toujours

بحب داليــــــــدا للابد


Mokhtar

12 comments:

Anonymous said...

انا كمان كنت بحب داليدا قوى
واتفاجئت بخبر انتحارها من مده طويله وكنت دايما باسأل نفسي
لما واحد يبقى محبوب ومشهور
ايه اللى يخليه مش راضى عن حياته؟؟؟
الأمثله كتير قوى قوى
مش هاقول غير
خساره يا داليدا

Anonymous said...

انا مررتلك تاج من عندى
تعالى خده

Scorpio™ said...

وينكي

داليدا رغم كل النجاحات العظيمة اللي حققتها ورغم انها حققت المعادلة الصعبة بالوصول الى القمة مع الاستمرار في القمة الا ان حياتها كانت مليانة آلام ودموع,يكفي مثلا انها اول حد شاف حبيبها لويدجي منتحر وغرقان في دمة ...تخيلي
(اما عن التاج فاشكرك على "التدبيسة"التمام دي واوعدك هاخدة فالبوست الجي ان شاء الله)

PEACE

ام العيال said...

يااااااااااااه
اسعدنس البوست ده قوي
انا بحبها جدا
الله يرحمها

بس لو ما كانتش انتحرت؟
ياما البريق ساعات بيكون تغطيه لكوارث

دنيا

Anonymous said...

طب بالمره كمان ماتنساش تحضر الحفله اللى انا عاملاها على مدونتى بكره الخميس الساعه 5 مساءا والسهره صباحى
وهات حبايبك معاك

Remone said...
This comment has been removed by the author.
Remone said...

مبدئيا انا اول مرة اشارك بشئ على النت عموما وفى المواقع كلها واتمنا ان تكون مشاركتى خفيفة وحلوة. اقدم هذه خصيصا لمن الف هذا لالموقع الجميل: بالرغم من انك ممكن تحس ان حبك لداليدا مالوش حدود او انت الوحيد اللى بتحبها الا انى ممكن ببساطة اقولك ان فى ناس كتير مفتونين بيها مش عشان بس جمالها او حياتها الصعبة لكن لان جواها كدة حاجة غريبة قدرت توصلهالنا. داليدا مش نجحت عشان صوتها رهيب لا كمان نجحت بسبب قدرتها على اختيار كلمات والحان وفن صح العبرة مش بس بالصوت لان فىاصوات كتير كويسة ومش بنحبها لكن اللى دارس فوكال vocal science او علم اسمة صوتيات يقدر يعرف ببساطة ان الصوت مش مجرد احبال صوتية لا .... كمان فى حاجة اسمها احساس داخلى ممكن يأثر ويطبع على الاحبال الى جانب طبعا الحالة النفسية.شخصيا انا بحب داليدا وبالرغم من انى كنت بسمع اغانى كانت بتعجبنى الا ان صوتها المختلف اللى كانت بتغيرة كل مرة فى كل اغنية وكأنى بسمع مش بس لحن جديد او كلمات مختلفة ممكن اكون فاهمها او مش فاهمها لكن حاسسها اوى و كنت بحس بصوت مختلف اوى ودة كان السبب فى انى مش قادر اعرف مين اللى بتغنى دى.؟ لحد ما اتعرفت بحد مجنون باسمه داليدا حبيبتى الشخص دة جابلى معظم اغانيها وكلماتها وبديت اسمع انا مش حبيتها بسبب حبة الغريب لها لكن لانى بديت اركز واربط الاغانى الى كنت بسمعها زمان واقول معقول الاغانى دى "لدالى" د .. اسف للتطويل لكن احب بجد اشكرك على الموقع الهايل دة واقول استمر لان داليدا لو كانت عايشة كانت هتشجعك جدا داليدا لم تمت لانها تعيش فى الروح وتسكن القلب وانا شخصيا بعتبر 3/5 يوم تخليد لها ف قلب كل حد بيفهم موسيق صح مش الأغنى التعبانة بتاعت اليويمن دول ...... مع تحياتى الصديق الدائم ريمون واوعى وشك.

Anonymous said...

اذيك يا واد يا مختار ايه يابنى اللى انت كاتبه ده داليداا ايه وبتاع واحده ذى دى ماتت منتحره يبقىالمفروض اننا نحتقرها مش نحبها الحب ده كله لان المرء مع من احبب والسلام ختام من الباشا الكبير نجم قريه السلام الباشا مصطفى

Scorpio™ said...

ام العيال

فعلا كانت في عز الاضواء والشهرة بتتالم في صمت ..وحيدة

وينكي

عُلم وتمت الخطة بنجاح

remone

عارف انك بتحب دالي جدا..لانك فاهم بجد يعنى اية داليدا زي ماهو واضح فالتعليق
دالي عايشة في قلوبنا
mille merci vraiment


Anonymous (اللي هو مصطفي اللعين

اومال مين اللي كل شوية يقولي شغل
hava naguila
حتى لما تحبلها حاجة من كللللل اغانيها تحب اغنية عبري !!

Scorpio™ said...

Anonymous

dah akeed mn zo2ak we tarbeetak el 3alya.e7'ssssss

Anonymous said...

سكوربيو
مختفى كل المده دى ليه
لعل المانع خير
????

Scorpio™ said...

وينكي
انا موجود بس الامتحانات
بس هحاول اكمل الموضوع الي بدأتة عن دالي